Reducerea costurilor singuratatii: O abordare cognitiv-comportamentala a mecanismelor si interventiei
PN-III-P4-ID-PCE-2020-2894

Singuratea este o stare emotionala negativa, generata de discrepanta dintre caracterisiticile dorite si cele propriu-zise ale relatiilor sociale. Ea este vazuta ca o problema majora de sanatate publica, avand in vedere prevalenta crescuta si asocierea cu efecte negative din punctul de vedere al sanatatii mintale si fizice. Carantina si masurile de izolare sociala din ultimele luni, datorate pandemiei de COVID-19, au dus la cresteri semnificative ale nivelului singuratatii. In aceste conditii, intelegerea, prevenirea si reducerea singuratatii au dobandit importanta deosebita (aceasta este vazuta ca prioritate de cercetare, in contextul pandemiei). Analiza literaturii arata ca: 1. exista numeroase studii privind factorii obiectivi de risc, dar se cunosc foarte putine privind factorii cognitivi de vulnerabilitate la singuratate cronica; 2 interventiile focalizate pe schimbare cognitiva sunt cele mai eficiente, insa foarte putine studii au evaluat protocoale coerente de terapie cognitiv-comportamentala; 3. cercetarile s-au focalizat mai ales pe varstnici, in conditiile in care adultii tineri sunt un grup la fel de vulnerabil. Asadar, proiectul de fata isi propune: 1. sa exploreze rolul cognitiilor disfunctionale si al problemelor de reglare emotionala ca factori de risc pentru singuratate, ca stare si trasatura, la adultii tineri; 2. sa evalueze eficienta unui protocol de terapie cognitiv-comportamentala in reducerea efectelor (inclusiv fiziologice) singuratatii la adultii tineri.
Director de proiect
Prof. univ. dr. Aurora Szentágotai-Tătar
Echipa proiectului
Prof. dr. Andrei C. Miu
Conf. dr. Romana Vulturar
Cercetător postdoctoral Diana Nechita (Cândea)
Drd. Lia-Ecaterina Oltean
Drd. Miruna Canache
Publicații
Oltean, L., Șoflău, R., Miu, A., & Szentágotai-Tătar A. (2022). Childhood adversity and impaired reward processing: A meta-analysis. Child Abuse and Neglect, https://doi.org/10.1016/j.
Oltean, L. E., Miu, A. C., Șoflău, R., & Szentágotai-Tătar, A. (2022). Tailoring Gratitude Interventions. How and for Whom Do They Work? The Potential Mediating Role of Reward Processing and the Moderating Role of Childhood Adversity and Trait Gratitude. Journal of Happiness Studies, 1-24.
Miu, A. C., Szentágotai-Tătar, A., Balazsi, R., Nechita, D., Bunea, I., & Pollak, S. D. (2022). Emotion regulation as mediator between childhood adversity and psychopathology: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 93, 102141.
Crișan, Ș., Stoia, M., Predescu, E., Miu, A., & Szentagotai-Tătar, A. (2022). The association between childhood adversities and Cluster C personality disorders. Clinical Psychology and Psychotherapy, in curs de revizuire.
Szentágotai-Tătar, A. (2022). Nici un om nu e o insulă. Singurătatea și costurile ei. Studium Generale, UBB, Octombrie 2022.
Canache, M., Patrichi, A., Miu, A., & Szentágotai-Tătar A. (2022). Adverse childhood experiences and loneliness: a meta-analysis. Conferința EABCT, Septembrie 2022, Barcelona
Oltean L.E., Șoflău R., & Szentágotai-Tătar A. (2021). Childhood adversity, reward processing and health during the COVID-19 outbreak. The Mediating Role of Reward Learning. Conferința STUP, Current Trends in Psychology, 2021, Novi Sad, Serbia
Oltean L.E., Miu, A.C., Șoflău R., & Szentágotai-Tătar A. (2021). Adversitățile în copilărie și recunoștința ca trăsătură. Potențiali moderatori ai intervențiilor de recunoștință. Conferința APR Psihologie şi Tehnologie: Conectaţi la Viitor